keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Hiphei, keskiviikko voiton vei !

Olenkin kertonut, että minulla on keskiviikkoisin vapaapäivä töistä, mutta viime aikoina olen työskennellyt viittä päivää viikossa. Työpaikalla on ollut sairaslomia ja tehdessä vähän ekstraa, saan pidemmän joululoman. Olen huomannut, että tässä neljän hengen talouden arjen pyörittämisessä se neljä kiireellistä päivää menee melko kivuttomasti, mutta viisi... Silloin olen aika uuvuksissa perjantaina ja jos ohjelmaa on luvassa viikonlopulle (niinkuin viime viikonloppuna), ei ehdi edes kunnolla lepäämään. Ja levätä ei pysty, jos huusholli on nurinpäin, joten sekin kolkuttaa takaraivolla. Elikkä siis tänään on kauan odotettu arkivapaa ! Jihuu !! Nukuin kymmeneen, kun nakitin jälleen sairaslomalla olevan mieheni hoitamaan aamurulianssin ja lapset hoitoon. Hekin toki starttasivat vasta sitten, kun lapset heräilivät. Kahdeksi menemme sitten päiväkodille vanhempainkeskusteluun (onko se sillä nimellä? Ensimmäinen sana, jonka opin ensiksi norjaksi: foreldresamtale!).

Mieheni ehti olla pari päivää töissä pitkän sairasloman jälkeen ja sai haavan silmän pupilliin. Nyt toivotaan parantumista... Sellaisestakin hommasta kun poisti maalia työkalulla, eli ihan kaikki huonekalujen tuunajatkin, huomioikaa työturvallisuus ja käyttäkää pleksejä silmillä. Aika leikkuullekin kolkuttelee muutaman viikon sisään Tromssaan, olkapäävaivaan siis. Pitää saada mies kuntoon! :)

Minulla on suomalainen terveydenhoitajakoulutus, mutta Norjassa olen autorisoitu sairaanhoitaja, sillä terveydenhoitaja-pätevyyttä ei voida Norjassa autorisoida. Tämä on ihan järkeen käypää, sillä terveydenhoitajakoulutus on sinänsä maan lain säädännön ja terveyssuosituksien /-ohjelmien opiskelua, jotka tietysti vaihtelevat maittain. Olin siis tosi onnekas päästessäni työsuhteeseen, jossa pääsen käyttämään terveydenhuollollista osaamistani. En kuitenkaan voi koskaan saada mitään vakituista työtä, sillä hakujonossa olen koulutuksen johdosta aina se viimeinen. Luulin, että minun tulisi käydä koko koulutus Norjassa uusiksi, mutta yksi terveydenhoitaja työpaikallani kertoi, että voisin ehkä hakea hyväksyntää työskennellessäni heillä, vähän niinkuin oppisopimuksella, tuli vaikutelma. Hän sanoi kauniisti, että he eivät halua menettää minua ja haluavat minun saavan autorisoinnin ennen määräaikaisen työsopimukseni päättymistä. En kuitenkaan tiedä, mistä lähtisin liikkeelle ja keneen ottaa yhteyttä. Tässä kohtaa haluan pyytää apua lukijoiltani, sillä paljon Norjassa asuviakin lukee blogiani: tiedättekö ketään suomalaista terveydenhoitajaa Norjassa, joka kenties pystyisi minua auttamaan?

Nyt olen kuluttanut jo xxx määrän kallisarvoista vapaa-aikaani täällä hillumiseen, joten nyt suihkuun ja ihmisten ilimoille ;) Snakkes!

Ps. Nyt se napakymppitalo sitten tuli myyntiin...

9 kommenttia:

  1. Muistelen, että Kalastajan vaimo taitaa olla terveydenhoitaja (suomalainen) koulutukseltaan. Kysypäs häneltä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tiedosta :D Laitoin heti sille viestiä:=)

      Poista
  2. Tiedän yhden ystäväni joka toimii Kongsvingerissä terkkana. Laita minulle e-mailia niin annan hänen yht. tiedot. juhahi@netti.fi

    VastaaPoista
  3. Tiedän kyllä aika monta, jotka ovat saaneet terkkarin autorisoinnin Norjassa suomalaiset koulutuksen pohjalta. Yhteispohjoismaiset koulutuslinjaukset tekee tästä mahdollisen. En siis käsitä miksi sinä et sitä saanut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellako näin. Safh sanoi, ettei autotisoida. Tarvitsen spesialistgodkjenning av helsesøstra, sanoi työkaveri. Katsotaan :)

      Poista
    2. Kyllä se näin on ja mielestäni sinun pitäisi kyllä tuo asia selvittää.

      Poista
  4. Anteeksi kun nyt täällä kyselen tyhmiä mutta olen aikeissa lähteä Norjaan töihin ensi vuonna ja olisi kysyttävää autorisoinnista. Kaikki muu on selvää mutta onko ne työtodistuksetkin pakko lähettää sinne pohjoismaalaisena sairaanhoitajana? Meinaan eihän täällä Suomessa saa enää mitään todistuksia työn loputtua ja määräyskirjoja on vino pino! Käykö esim TYKSistä saatava luettelo todiztuksesta? Huoh. Voin kuvitella miten vaikeaa on saada joka ikiseltä osastonhoitajalta todistukset! :D Kiitän jos pystyt vastaamaan! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!
      Itse autorosointia varten et tarvitse työtodistuksia, mutta työllistyttyäsi palkkasi voidaan laskea työkokemuksen mukaan eli se nousee viiden vuoden työkokemuksesta. Minulla on riittänyt kuvaamasi luettelo :)

      Poista